It is currently Wed Apr 23, 2014 11:05 pm

All times are UTC + 8 hours




Post new topic Reply to topic  [ 377 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 38  Next
Author Message
 Post subject: sungai lembing syurga memancing...sambungan kat page 17
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 1:31 pm 
Offline
kelisa emas
User avatar

Joined: Mon Apr 19, 2010 11:06 am
Posts: 2138
Location: somewhere on earth
salam semua kawan2...lama benar ambe tak wat report...bkn ambe kedekut xnak kongsi dgn kawan2 tapi masa tidak mengizinkan..
kadang2 nk tggu upload gmbr pun dah berjam jam..
ambe nk bercerita,nk kongsi dgn kwn tentang sungai lembing ni...antara ikan2 yg ambe pernah dapat kat sini dan lubuk2 yang berpotensi.tak kurang juga lubuk2 yang telah byk mengorbankan nyawa...
semasa mula2 melaporkan diri di negeri pahang,ambe sebenarnya ditempatkan di pekan tajau,maran...ada sorang lg member kene kat sg lembing.,..tp dia taknak bertugas di sg lembing sebab kawasan pedalaman katanye...ambe pun tawarkan diri tukar dgn dia...sebab ambe tau sg lembing bknnye jauh dari kuantan..setengah jam je...bkn juga pedalaman sangat.semua kemudahan ada..dan penting ambe tau kat situ banyak lubuk2 ikan mega...

ni antara lubuk2 yang ada di sana..
Image

ni lagi...
Image

ini pun..
Image

ada banyak kaedah2 pancingan yang tak pernah ambe lihat sebelum ni tp ambe jumpa kat sini..
antaranya kaedah menghanyut lampam...
tak perlu guna batu ladung.hanya guna swivel je..perambut mcm biasa.sangkut umpan dan hanyutkan.apa yang menariknya,jjika kita perhatikan oati2 ni main dari jauh seakan akan diorang tengah main fly...ambe heran.ambe pun cuba la belajar..

ni la lampam drift king..keichii tsuchia drift dgn ae86 tp dia drift guna joran...
Image


ni pula senjata drift dia..
Image

umpan cengkerik..
Image

ikan yang dapat diletak dlm karung,rendam dalam air supaya tak mati..
Image

hasil ambe dapat semasa sesi pembelajaran...
Image

ni pulak track drift...hihi
Image

kawan2 disini semua baik2 belaka tidak kira peringkat usia..setiap kali ambe turun casting,pasti ada orang ikut.alasannye risau ambe turun sorang2.dan setiap kali umpan ambe sangkut,diorang akan turun ambik tak kira berapa dlm pun lubuk tu.."ni tempat mainan kawan"...tu je jawapan dia bila ambe tanya tak takut lemas ke..


ada yang mahir dlm menghanyut lampam...ada pula yang mahir dlm menjejak kelah..ada yang mahir mengilat sebarau walaupun umur dah 60an..ada yang mahir cara2 membottom kalui dan lubuk2 berpotensi..

pakcik ahman the kaloi man dgn hasilnye...ini kecik je ni...
Image


ambe juga pernah mengikut kwn2 disini membottom kelah dan kaloi...sambil2 tu bleh ambe casting skali..tp yang hairannye tiap kali ambe ikut diorang mesti diorang kumpau..bila ambe tak ikut,dapat plak..jd tiada la gambar kelah yang dapat ambe tepek disini.nnt ambe usahakan untuk tatapan kawan2 forumer.ambe mcm biasa la bila ikut diorang ambe akan bawa 2 set.satu casting,satu utk bottom.selagi mata bleh nampak selagi tu ambe casting...bila mlm menjelma,ambe labuhkan umpan sawit,pastu ambe bantai tido sampai pagi...bila celik mata pagi ambe tanya "ada dapat?"...dan jawapannye.."phuiii...mancing apa gitu...tido tak bangun2"...hahaha...

lubuk tukang kayu...
Image
Image
Image
Image


ikan kelah dan sebarau disini masih banyak...tp mmg susah nk dapat...kadang2 bila rezeki menyebelahi ambe dapat la..
Image
Image

kadang2 nk cari sebarau tp dia ni yang baham...
Image
Image

semalam ambe di bawa oleh drift king ke satu tempat dia main drift...port tu port rahsia dia...dia ikut je ambe dan bila gewang ambe sangkut,dia selam..mmg berbaloi ambe ikut walapun agak jauh...bkn casting dari tebing.turun dlm sungai paras pinggang dan menghilir...tak pegi jauh pun.tp dlm masa sejam setengah ambe casting,dapat 7 strike...2 popper putus dilarikan badong.3 terbuka mata...mmg dahsyat.cuma dapat naik sekor je saiz 2kg.tu pun bermati matain berusaha..ambe tak dapat rakam gambar sebab tak bawa henset...nk bawa mcm mana kena harung air paras pinggang dan kadand2 paras dada..pegi pulak 2 orang je...tp ambe akan usahakan supaya dapat amik gambar utk trip selepas ini untuk di kongsikan bersama kawan2 forumer...ambe tangguh dulu laporan ni sampai di sini...dan ambe akan sambung semula kemudian bila ada bahan2 utk tatapan saudara2 sekalian....

to be continue.....


Last edited by sembing82 on Tue Jun 28, 2011 1:58 pm, edited 3 times in total.

Post details
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: sungai lembing syurga memancing...
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 1:37 pm 
Offline
KELAH

Joined: Thu Sep 02, 2010 1:29 pm
Posts: 710
:shock: :o ....port yang cantik..
hasil yg terbaik..
hebat la sipo..tahniah sipo...


Post details
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: sungai lembing syurga memancing...
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 1:40 pm 
Offline
kelisa emas
User avatar

Joined: Wed May 05, 2010 11:05 pm
Posts: 2000
pedih mato ambe.........nk mitok kijo sane atek ah...hehehe :lol:

_________________
013-624 7746

ImageImage


Post details
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: sungai lembing syurga memancing...
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 1:44 pm 
Offline
KNF mod

Joined: Tue Dec 29, 2009 12:37 pm
Posts: 2797
thniah sipoooooo.....sunggoh hebakk sipoo....


Post details
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: sungai lembing syurga memancing...
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 1:50 pm 
Offline
TOMAN
User avatar

Joined: Mon Dec 13, 2010 6:51 pm
Posts: 308
wah sini memang cantik la.... :o :o br sampai skali tp sbelum terjebak lam bidang casting neh..hehehehe

_________________
tiade kawan ingin berkomplot?? call saya di talian 0139550483.. hehehe


Post details
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: sungai lembing syurga memancing...
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 1:54 pm 
Offline
Kelisa
User avatar

Joined: Sat Nov 06, 2010 11:44 pm
Posts: 1042
lawa nyerrrrrrr porttt..
penghuni pon kasar tu..mcm tempat terjaga plok :mrgreen:
tahniah2

_________________
hati 'mau' bersih
rojer-rojer untuk komplot
-013 9491552-


Post details
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: sungai lembing syurga memancing...
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 1:55 pm 
Offline
KNF mod
User avatar

Joined: Wed Mar 31, 2010 11:21 pm
Posts: 1945
Location: Teluk Intan - Kuala Terengganu
sipoo memang hebakkkkk
mmg sipooo ada chemistry ngan sungai lembing...
nama pon ada sembing doh tu akan2 sama....
tahniah sipoooo....


Post details
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: sungai lembing syurga memancing...
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 2:01 pm 
Offline
kelisa emas
User avatar

Joined: Mon Apr 19, 2010 11:06 am
Posts: 2138
Location: somewhere on earth
terimakasih semua...ni semua berkat belajar dgn sipoo2 sekalian la ni..
kat sg lembing mmg terjaga...hanya memancing saja dibenarakn wlpn tidak di isytihar sebagai taman negara...cuba la datang bawak pukat klu berani..kita tgk apa jadi.jabatan perikanan pun ada lantik beberapa orang belia sebagai pemantau.siap ada bagi kad lagi..klu ada apa kegiatan memukat,tuba,bom,kan segera di maklumkan kepada perikanan..bkn itu saja,silap2 kereta anda hilang tayar kene buang dek orang kampung..hihi :lol:

_________________
Image

012 9496114 hubungi untuk sebarang komplot


Post details
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: sungai lembing syurga memancing...
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 2:07 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Dec 27, 2009 9:12 am
Posts: 5469
Location: terengganu - negeri sembilan
dalam diam berisi rupanya he..he..he..he tempat menarik situ sembing... baung ada dok? wase mcm nok gi je...

_________________
roger-roger untuk komplot 017-9612844

Maybank 163091001793 ( Mohd Rozi Jusoh )bank islam 13044020980378 ( Mohd Rozi Jusoh)


Post details
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: sungai lembing syurga memancing...
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 2:08 pm 
Offline
Kelisa
User avatar

Joined: Sat Nov 06, 2010 11:44 pm
Posts: 1042
sembing82 wrote:
terimakasih semua...ni semua berkat belajar dgn sipoo2 sekalian la ni..
kat sg lembing mmg terjaga...hanya memancing saja dibenarakn wlpn tidak di isytihar sebagai taman negara...cuba la datang bawak pukat klu berani..kita tgk apa jadi.jabatan perikanan pun ada lantik beberapa orang belia sebagai pemantau.siap ada bagi kad lagi..klu ada apa kegiatan memukat,tuba,bom,kan segera di maklumkan kepada perikanan..bkn itu saja,silap2 kereta anda hilang tayar kene buang dek orang kampung..hihi :lol:




bgus la ye wat gitu,bru xdok org berani g kacau sgai tu..
ni gok pantang tgok org wat naik ikn sikit, nk g mukat lalu :evil:

_________________
hati 'mau' bersih
rojer-rojer untuk komplot
-013 9491552-


Post details
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 377 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 38  Next

All times are UTC + 8 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


Quick-mod tools:
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Translated by Maël Soucaze © 2009 phpBB.fr