It is currently Sat Oct 25, 2014 8:35 am

All times are UTC + 8 hours




Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: umpan terbaik rohu n tongsan
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 8:34 am 
Offline
SEBARAU

Joined: Wed Dec 30, 2009 8:52 am
Posts: 221
salam..nak tanya otai2 dalam ni..ada tak yg terer wat umpan rohu n tongsan...kwn layan kolam plak skrg..geram tgk rohu ngan tongsan dok meletup2 atas air..tapi tak mau jamah umpan kawan...kot2 ada yg terer boleh kongsi ngan kwn...tq :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: umpan terbaik rohu n tongsan
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 8:42 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Dec 27, 2009 9:12 am
Posts: 5472
Location: terengganu - negeri sembilan
jebat derhaka wrote:
salam..nak tanya otai2 dalam ni..ada tak yg terer wat umpan rohu n tongsan...kwn layan kolam plak skrg..geram tgk rohu ngan tongsan dok meletup2 atas air..tapi tak mau jamah umpan kawan...kot2 ada yg terer boleh kongsi ngan kwn...tq :)


ruhu biasanya dedak lah JD..tapi tengok org memancing kolam pakai dedak besar penumbuk.. kalau mancing tongsan.. pastu mata kail dicangkuk dengan bali..

_________________
roger-roger untuk komplot 017-9612844

Maybank 163091001793 ( Mohd Rozi Jusoh )bank islam 13044020980378 ( Mohd Rozi Jusoh)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: umpan terbaik rohu n tongsan
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 8:44 am 
Offline
KNF mod
User avatar

Joined: Wed Mar 31, 2010 11:21 pm
Posts: 1945
Location: Teluk Intan - Kuala Terengganu
jebat derhaka wrote:
salam..nak tanya otai2 dalam ni..ada tak yg terer wat umpan rohu n tongsan...kwn layan kolam plak skrg..geram tgk rohu ngan tongsan dok meletup2 atas air..tapi tak mau jamah umpan kawan...kot2 ada yg terer boleh kongsi ngan kwn...tq :)


rohu pakai dedak... belasah la dedak apa pun, dia makan... lagi best campurlah perisa pandan atau pisang... nk lagi best lagi campur la telur ayam... kompen dia belasah... rohu ni klau mancing satu tmpat tu dia xmo makan, cuba kalih... sbb rohu ni dia dh ada track berenang dia... dia akan pusing2 tmpt yg sama jer... memancing rohu memerlukan cuaca yang panas... sbb rohu suka cuaca panas, vitamin E la katakan...

kalau meletup2 tu bukan rohu, itu tongsan... ambe x penah mancing tongsan, tapi setahu ambe org guna pucuk ubi untuk mancing tongsan ni... x kurang juga guna teknik sembat, pakai mata tiga, baling kat ikan, jerk kuat2 supaya mata 3 lekat kat badan....
ikan tongsan ni jenis makan sedut n tapi... dia kurang mkn umpan, juz mkn plankton, mcm paus biru la jugak..

klu salah tolong betulkan... ambe x pandai sangat...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: umpan terbaik rohu n tongsan
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 9:35 am 
Offline
kelisa emas

Joined: Mon Mar 08, 2010 9:49 am
Posts: 5262
Location: kuala terengganu - merang
kegemaran_anda: toman
underverse wrote:
jebat derhaka wrote:
salam..nak tanya otai2 dalam ni..ada tak yg terer wat umpan rohu n tongsan...kwn layan kolam plak skrg..geram tgk rohu ngan tongsan dok meletup2 atas air..tapi tak mau jamah umpan kawan...kot2 ada yg terer boleh kongsi ngan kwn...tq :)


rohu pakai dedak... belasah la dedak apa pun, dia makan... lagi best campurlah perisa pandan atau pisang... nk lagi best lagi campur la telur ayam... kompen dia belasah... rohu ni klau mancing satu tmpat tu dia xmo makan, cuba kalih... sbb rohu ni dia dh ada track berenang dia... dia akan pusing2 tmpt yg sama jer... memancing rohu memerlukan cuaca yang panas... sbb rohu suka cuaca panas, vitamin E la katakan...

kalau meletup2 tu bukan rohu, itu tongsan... ambe x penah mancing tongsan, tapi setahu ambe org guna pucuk ubi untuk mancing tongsan ni... x kurang juga guna teknik sembat, pakai mata tiga, baling kat ikan, jerk kuat2 supaya mata 3 lekat kat badan....
ikan tongsan ni jenis makan sedut n tapi... dia kurang mkn umpan, juz mkn plankton, mcm paus biru la jugak..

klu salah tolong betulkan... ambe x pandai sangat...




kalau dedak tu kite campur perisa orange, laici atau strawbery ikan rohu ni mkn tak sipoo??
ambe sekadar bertanye jer
ambe budak2 baru nak belajar
jangan marah deh....
;)

_________________
Image Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: umpan terbaik rohu n tongsan
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 9:40 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Dec 27, 2009 9:12 am
Posts: 5472
Location: terengganu - negeri sembilan
culas sokmo wrote:
underverse wrote:
jebat derhaka wrote:
salam..nak tanya otai2 dalam ni..ada tak yg terer wat umpan rohu n tongsan...kwn layan kolam plak skrg..geram tgk rohu ngan tongsan dok meletup2 atas air..tapi tak mau jamah umpan kawan...kot2 ada yg terer boleh kongsi ngan kwn...tq :)


rohu pakai dedak... belasah la dedak apa pun, dia makan... lagi best campurlah perisa pandan atau pisang... nk lagi best lagi campur la telur ayam... kompen dia belasah... rohu ni klau mancing satu tmpat tu dia xmo makan, cuba kalih... sbb rohu ni dia dh ada track berenang dia... dia akan pusing2 tmpt yg sama jer... memancing rohu memerlukan cuaca yang panas... sbb rohu suka cuaca panas, vitamin E la katakan...

kalau meletup2 tu bukan rohu, itu tongsan... ambe x penah mancing tongsan, tapi setahu ambe org guna pucuk ubi untuk mancing tongsan ni... x kurang juga guna teknik sembat, pakai mata tiga, baling kat ikan, jerk kuat2 supaya mata 3 lekat kat badan....
ikan tongsan ni jenis makan sedut n tapi... dia kurang mkn umpan, juz mkn plankton, mcm paus biru la jugak..

klu salah tolong betulkan... ambe x pandai sangat...




kalau dedak tu kite campur perisa orange, laici atau strawbery ikan rohu ni mkn tak sipoo??
ambe sekadar bertanye jer
ambe budak2 baru nak belajar
jangan marah deh....
;)


ambe tolong jawab lah. kalau salah tolong betul kan

sekarang ni mmg ada bermacam-mcam perisa CS.. pisang, keladi, jagung dan mcm -mcm lagi.. dedak dan minyak pun ada dijual yg berperisa ni...

_________________
roger-roger untuk komplot 017-9612844

Maybank 163091001793 ( Mohd Rozi Jusoh )bank islam 13044020980378 ( Mohd Rozi Jusoh)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: umpan terbaik rohu n tongsan
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 9:42 am 
Offline
kelisa emas

Joined: Mon Mar 08, 2010 9:49 am
Posts: 5262
Location: kuala terengganu - merang
kegemaran_anda: toman
nasib baik papa tolong jwb
terima kasih papa
:mrgreen:

_________________
Image Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: umpan terbaik rohu n tongsan
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 10:32 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Dec 27, 2009 9:12 am
Posts: 5472
Location: terengganu - negeri sembilan
culas sokmo wrote:
nasib baik papa tolong jwb
terima kasih papa
:mrgreen:


doh mari lah keledar gambor kaler se he..he..he nok wat tanda tarikh nok gi ngail senang :lol:

_________________
roger-roger untuk komplot 017-9612844

Maybank 163091001793 ( Mohd Rozi Jusoh )bank islam 13044020980378 ( Mohd Rozi Jusoh)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: umpan terbaik rohu n tongsan
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 10:38 am 
Offline
kelisa emas

Joined: Mon Mar 08, 2010 9:49 am
Posts: 5262
Location: kuala terengganu - merang
kegemaran_anda: toman
papamafia wrote:
culas sokmo wrote:
nasib baik papa tolong jwb
terima kasih papa
:mrgreen:


doh mari lah keledar gambor kaler se he..he..he nok wat tanda tarikh nok gi ngail senang :lol:





ambe takut dok jadi je wak tanda tarikh nok gi ngail
kkgi kerek duk kurung dlm rumoh la lepas ni
bahye2
:lol:

_________________
Image Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: umpan terbaik rohu n tongsan
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 10:41 am 
Offline
KNF mod
User avatar

Joined: Wed Mar 31, 2010 11:21 pm
Posts: 1945
Location: Teluk Intan - Kuala Terengganu
papamafia wrote:
culas sokmo wrote:
nasib baik papa tolong jwb
terima kasih papa
:mrgreen:


doh mari lah keledar gambor kaler se he..he..he nok wat tanda tarikh nok gi ngail senang :lol:

papa nk kelendar jugok, hahaha
kalendar MO tu pa....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: umpan terbaik rohu n tongsan
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 10:48 am 
Offline
KELAH

Joined: Thu Sep 02, 2010 1:29 pm
Posts: 711
jebat derhaka wrote:
salam..nak tanya otai2 dalam ni..ada tak yg terer wat umpan rohu n tongsan...kwn layan kolam plak skrg..geram tgk rohu ngan tongsan dok meletup2 atas air..tapi tak mau jamah umpan kawan...kot2 ada yg terer boleh kongsi ngan kwn...tq :)


salam...
ambo paka dedak bomb campur dgn minyak ikan untuk mancing rohu.....jadi gak..tongsan ambo tak rajin leh lagi paka umpan ni.. tak tahu umpan gapo dia nak...:lol:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 8 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Translated by Maël Soucaze © 2009 phpBB.fr